divendres, 2 d’abril del 2010

El vel islàmic

Els que hem anat seguint les noticies hem vist que Bèlgica ha donat el primer pas per prohibir el que s'anomena "vel integral islàmic" (Burka o Nqab) una llei com la plantejada a França. Ells es basen en que ningú pot tenir la cara coberta davant d'un possible delicte i això em sembla correcte. El que em sembla incorrecte es que es plantegi la prohibició d'un vel islàmic deixant fora la consideració i utilització de qualsevol mocador, màscara o vel aliè a la cultura islàmica. Crec que aquestes lleis s'haurien de plantejar sota la responsabilitat d'un país laic o aconfessional i prohibir el tenir la cara coberta completament. Si comparem el Niqab amb la manera que molts de nosaltres, a l'hivern, ens tapem les boques amb les bufandes i portem gorres per cobrir el cap i les orelles....veurem que la part de la cara que mostrem es la mateixa. Ara amb les processons de Setmana Santa, quants homes van tapats completament? No es el mateix? Les lleis han de jugar be amb els seus arguments jurídics perquè aquesta prohibició sigui únicament per motius de seguretat i no com a persecució a una religió. Han d'incloure les seves excepcions ja siguin festes i celebracions, laiques o religioses.
Ens preguntem quin es l'origen dels vels i el trobem en el Corà:
1. Sura Noor (Llum) versicles 30-31:
"Di a los hombres creyentes que deben bajar su mirada y proteger su pudor, esto será una mayor pureza para ellos, y Dios está bien enterado de lo que hacen.30 Y dí a las mujeres creyentes que deben bajar su mirada y proteger su pudor, y que no deben mostrar su belleza y adornos, excepto lo que sea visible por si mismo, que deben colocar sus velos sobre su pecho y no mostrar su belleza, excepto a sus maridos...31.
Encara que les dones s'haurien de cobrir modestament, nomes diu que es el seu pit que ha de ser cobert, però no especifica detalls de tal cobertura. Es important observar que tampoc parla de cap càstig per una dona que no es cobreix. De totes maneres es un versicle de difícil lectura. On recau la bellesa de la dona que no pot mostrar? Cos? Cara? Ulls? Cabells? Potser he posat aquest versicle per poder comprendre una mica les diferents maneres en que es pot interpretar.
El tema de la negació de la identitat de la dona crec que ja es un altre tema de gran i llarg debat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada